Co to monitoring cen konkurencji?

Monitoring cen konkurencji to narzędzie pozwalające na reagowanie na zmiany, które są dokonywane przez konkurencję. Bardzo często możemy spotkać się z sytuacją, kiedy obniżenie ceny o jeden grosz wpływa na zdobycie pozycji lidera na wybrany produkt. Skutek jest taki, że sprzedaż rośnie automatycznie, a marża minimalnie spada. Bardzo powszechnym standardem w e-commerce jest sytuacja w której ktoś nie odnosi się do całości rynku sprzedając produkty o kilka lub nawet kilkadziesiąt procent taniej od drugiego sklepu internetowego i w związku z tym traci dużo ze swojej marży. W takich sytuacjach posiadanie narzędzia, które będzie na to pozwalało jest koniecznością.

Analiza monitoringu cen sprawdzi się doskonale tam gdzie mamy produkty standaryzowane, czyli takie, które można ze sobą porównywać. Monitoring cen jest najbardziej popularny pośród aptek internetowych.

Jak działa monitoring?

Działanie monitoringu można opisać przy pomocy dwóch słów: “web crawler”. Jest to robot internetowy, którego zadaniem jest poruszanie się po sklepie internetowym konkurencji i zbieranie z niego wszystkich potrzebnych danych o produktach znajdujących się w jego bazie. Taki robot sprawdza oraz pobiera różne dane, np. cena produktu, dostępność, ważność i inne dodatkowe informacje jak chociażby informacja czy produkt ma znacznik promocji albo nowości. Warto zaznaczyć, że dużym plusem tego rodzaju narzędzi jest możliwość monitorowania cen na Allegro.

Możliwości jest dużo, wszystko zależy od możliwości technicznych jakie posiada dane narzędzie oraz stopnia w jakim można przeskanować daną stronę. Trzeba pamiętać, iż sklepy internetowe oraz różne platformy często próbują blokować skanujące roboty przez zmiany techniczne na sklepie, natomiast firmy od monitoringu cen muszą szukać obejść i alternatyw dla takich stron.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze narzędzi do monitoringu?

Przede wszystkim trzeba zwrócić uwagę na poziom dopasowania naszych produktów do oferty konkurencji. W praktyce chodzi o zadanie sobie pytania ile produktów które mamy w ofercie jest dopasowanych jeden do jednego z produktami konkurencji? Poza tym w ramach współpracy jest możliwość określenia częstotliwości skanowania poszczególnych sklepów, po to by mieć aktualne ceny oraz móc szybko reagować na zmiany.

Bardzo dużym plusem dedykowanych narzędzi jest możliwość umawiania się na skanowanie dodatkowych informacji, które można wyciągnąć ze sklepów internetowych takich jak data ważności, informacja czy produkt jest aktualnie dostępny w sklepie czy nie, etykiety produktowe typu nowość, promocja.

Ostatnią i najważniejszą rzeczą jest określenie jakie sklepy chcesz monitorować.

Podsumowując trzeba podkreślić, iż narzędzia do monitoringu są koniecznością. Jeżeli chcesz być przed konkurencją oraz na bieżąco wiedzieć jak wygląda sytuacja w konkurencyjnych sklepach to musisz regularnie monitorować oraz obserwować ceny, aby w odpowiednim momencie szybko zareagować na zmiany cen w innych sklepach.Szczególnie jest to ważne w takich branżach jak elektronika, apteki internetowe, opony, artykuły spożywcze, zabawki, drogerie, wyposażenie wnętrz i wiele innych.

Leave us a Message